Erotu tarinalla


Eilen illalla minulla oli ilo ja kunnia osallistua Howtomon koulutukseen Yrittäjätalo Köörissä Porissa. Howtomossa naiset kouluttavat naisia, aina ilmaiseksi. Idea on alun perin helsinkiläisen Armi Ahvenaisen, ja idea on levinnyt jo useisiin kaupunkeihin Suomessa. Onnekseni myös Poriin!
Howtomoon voit tutustua täällä: Howtomo

 Jossain facebookin virrassa eteeni sattui kiinnostava tapahtumailmoitus.  "Howtomo Pori: Tarina viestinnän välineenä". Tuonne on pakko päästä, tallensin tapahtuman, perehdyin asiaan ja laitoin ilmoittautumislinkin avautumisajan hälyttämään  puhelimen kalenteriin ehkä noin miljoonalla muistutuksella. Tätä en missaa! Ensimmäisten joukossa ilmoittautumiseni tallentui (näin kuulin eilen) ja minut toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi. Minä, vasta opintojen alussa ja uuden maailman edessä oleva utelias ihminen ja n. kolmekymmentä upeaa naista. Aivan mahtavaa, hienoa, ja kaikki ylistävät superlatiivit tähän! Esittäydyttiin joidenkin kanssa, ja heti tunsin että tämä askel kannatti ottaa. Kahvikuppini kannoin pöytään, jossa istui jo ystävällisen näköinen nuori nainen. Johanna Huhtamäki on juuri perustanut oman yrityksen ja tekee väitöskirjaa. Apua, minä opiskelen vasta ammattitutkintoa... Eikä mitään haitannut! Juttu lensi ja elämäntarinoita jaettiin puolin ja toisin, Olenkin aina ajatellut että itseään viisaammassa seurassa on hyvä olla ja oppia, oikein imeä itseensä muiden tarinoita elämästä, onnistumisista ja epäonnistumisista. Näin saa perspektiiviä ja intoa omaan tekemiseen ja tavoitteisiin, unelmiin. 

Ja se koulutus! Viestintätoimisto Kumppanian Leena Roskala piti inspiroivan esitelmän tarinasta viestinnän välineenä. Hän kehotti tutustumaan omaan tarinaan, olemaan oma tarinasi.  Missä olet parhaimmillasi? Missä ylivoimainen?Mitä teet intohimolla? Mistä syntyy flow? Mitä hyötyä sinusta on muille?  Nyt puhutaan kuitenkin perimmillään markkinoinnista, joten vaikka viimeinen kysymys särähtikin ensin korvaani, pystyin näkemään sen yli. Koska näinhän se on, jotta voi tienata elantonsa, minusta on oltava hyötyä muille. Ja iloa. Että olen hyvä tekemään jotain josta joku haluaa minulle maksaa.

Tarinalla on valtava voima, vai mitä ajattelet Leena Roskalan ensimmäisestä esimerkistä, raamatusta? Ottamatta mitenkään kantaa uskonasioihin, raamatun tarinat ovat vuosituhansia vanhoja, ja yhä liikuttavat suuria ihmismääriä. Yksi hyvä esimerkki on myös Coca-Cola. Samaa limppariako kaikki merkit? Noup, eiköhän tämän brändin avulla kuitenkin kaikki saa hyvää fiilistä? Coca-Colan mainonta linkittyy kaikille elämänalueille tuoden sinne vielä vähän enemmän tunnelmaa. Kaikki on vaan niin paljon parempaa kun juo Coca-Colaa.!

Tarina on se joka erottaa massasta. Firma voi olla hyvä, henkilöstö voi olla alansa huippua, tuote voi olla loistava, mutta niin on monet muutkin. Tarina on se, jolla erotutaan, vaikutetaan tunteisiin, luodaan mielikuvia. Suora lainaus eilisestä esitelmästä: " Hyvä ei enää riitä. Erottumiseen tarvitaan järjettömän hyvää palvelua ja sisältöä. Non-stop." Nykyajassa ihminen hakee tietoa koska tahansa, missä tahansa, 24/7. Yrityksen on erotuttava maailmassa jossa kaikki tieto saadaan napinpainalluksella. Silloin on nettisivujen oltava kunnossa, tarinan on välityttävä nopeasti, herätettävä etsijässä tunne, jotta hän jatkaa yritykseen tutustumista. 

Leena Roskala puhui myös henkilöbrändäyksestä. Yleisöstä nousi esiin yrittäjän kysymys, onko todellakin annettava itsestään kaikki, jotta voi markkinoida tuotettaan? Ei ole. Tarinaan valitaan näkökulma, Esimerkiksi kehityskulku, kuvaileva juttu, tukiva juttu, opetus. Kun näkökulma on valittu, noudatetaan Aristoteleen draaman kaarta, ja faktat, mitä haluaa jakaa. Näiden ympärille rakennetaan tarina. Sen ei tarvi olla kaikilta osin totta, kunhan siitä syntyy mielikuva, että se voisi olla. Näin asiakkaalle syntyy mahdollisuus myötäelää yrityksen vaiheissa.
Tulipa paljon tekstiä ja silti minusta tuntuu että tässä oli vasta pintaraapaisu kaikesta. Vieläkin olen pää pyörällä tapahtumasta ja siitä innostuksesta ja inspiraatiosta mitä sillä koin. Kiitos tuhannesti järjestäjille ja Leena Roskalalle, josta taisi tulla uusi idolini. Ja Johannalle ja Pialle ja Tytille ja kaikille ketä eilen kohtasin, edes hipaisten. Kiitos kun sain tulla, tulen vastakin!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tapahtumatuotanto, harjoittelu ja näytöt