"Tuttua huttua"
Sopimusoikeus, kilpailuttaminen ja laadunhallinta ovat olleet viime aikojen opiskeluaiheita. Otsikko on lainausmerkeissä siksi, että avatessa näistä löytyy hyvin paljon asioita, jotka ovat tulleet paljon esille työelämässä, mutta eipä niistä siellä ole puhuttu näillä nimillä. Asioita on vaan tehty tai jossain tapauksissa jätetty tekemättä. Väittäisin että kaikki törmäävät yrityksen laadunhallintaan, joko kuluttajan, työntekijän, yrittäjän tai työnantajan ominaisuudessa, useimmiten monessa roolissa.
Eläköön aikuisopiskelu, ja melko varmasti kaikki "nyky"opiskelu! Asioita pohditaan ja selitetään käytännön esimerkein, näin niitä on helppo ymmärtää. Ilmeisesti nykyisin ei käytetä metodia opettaja opettaa-oppilas kuuntelee, vaan kaikesta voidaan keskustella ja kysyä lisää ja lisää. Korjatkaa jos olen väärässä!
Hienoa on se, että viisi tuntia sopimusoikeutta ei tuntunut missään, korkeintaan istumalihaksissa. Aihe oli mielenkiintoinen ja Katjan tapa esittää asiat oli, no, innostava. Ei tylsää, ei pakkopullaa, vaan avartavaa ja motivoivaa. Parempi niin, koska nämäkin asiat täytyy oppia. Vai onko meidän ryhmä niin huippu ja kannustava, että kaikkia aiheita imee itseensä mielellään? Aivan varmasti on
myös näin! Ja näköjään aikuisopiskelussa on sekin hyvä puoli, että käytännön esimerkkejä löytyy aiheesta kuin aiheesta omasta takaa. Nuorena koulussa ihmetteli, mihin niitäkin tietoja tulee muka tarvitsemaan, nyt voin olla varma, että tarvitsen, olisin jo tarvinut monet kerrat! Kuluttajana, yrittäjänä, työntekijänä. Nyt voi vain katsoa eteenpäin ja olla iloinen että tietoa ja faktaa kertyy pääkoppaan melkoista vauhtia, ja ajattelin kyllä pysyä näillä kärryillä!
Edellä kuvattu pätee myös laadunhallintaan. Olen ennenkin sanonut viihtyväni itseäni paljon fiksummassa seurassa, ja nämäkään tunnit eivät olleet tippaakaan pitkäveteisiä. Olen myös todennut,että haluan opiskella, koska siten saan "nimet" myös aiemmin tekemilleni asioille. Yrittäjänä ja työntekijänä, siivoojana, kaupan kassalla, ovelta-ovelle -edustajana olen hoitanut samalla oman tai työnantajayrityksen laadunhallintaa, vieläpä siellä tavallaan merkityksellisimmässä päässä, suorassa kontaktissa asiakkaaseen. Koska se asiakas on se kingi. Se, jota varten kaikki tehdään. Se joka maksaa palkat ja kaiken muun, tuottaa sen viivan alle jäävän summan, joka on liiketoiminnan perimmäinen tarkoitus. Yrityksellä on ehdottoman tärkeää olla laadunhallintajärjestelmä, joka ulottuu johtoportaasta tuotteen tai palvelun loppukäyttäjään. Silloin koko organisaatio tietää, miten juuri tässä organisaatiossa toimitaan missäkin tapauksessa. Vain siten voidaan varmistaa onnistunut, luotettava , tasalaatuinen palveluketju asiakkalle asti.
Tällaisia mietteitä tänään! Yöpöydällä odottaa kasa markkinointilukemista, mistä ihmeestä löytää vielä aikaa perehtyä kaikkeen mielenkiintoiseen? Nyt ei kuitenkaan ole se hetki, vaan lasten ja syysloman vuoro! Uimaan käy tiemme, ehkä siellä taas ajatukset muhivat ja jalostuvat blogimuotoon.
Kommentit
Lähetä kommentti